Сум'яни тепер можуть не платити комуналку за зруйноване чи пошкоджене житло. Як працює новий закон

Закон поширюється на власників житла, яке знищене або сильно пошкоджене
Нещодавно Верховна Рада прийняла Закон щодо нарахування плати за комунальні послуги у зв’язку з пошкодженням або знищенням житла. Якщо будинок сум'ян постраждав від обстрілів, вони можуть не платити комуналку. А борги, які накопичилися з дати руйнування, мають анулювати. Адвокатка й керівниця юридичної компанії Prima Leader Group Діна Дрижакова пояснила Цукру, як це працює.
На кого із сум'ян поширюється закон
Тепер в Україні офіційно врегулювали питання нарахування комунальних платежів за житло, яке постраждало від війни. Закон поширюється на власників житлової нерухомості, яка знищена й не підлягає відновленню або пошкоджена настільки, що її неможливо безпечно використовувати.
Якщо житло знищене — припиняють нарахування плати за житлово-комунальні послуги й управління багатоквартирним будинком. Якщо житло пошкоджене, нарахування зупиняється на період, поки його не відремонтують або не визнають придатним для життя. Закон також торкається внесків до ОСББ і ЖБК — звільнити мешканців від цих виплат можуть за рішенням загальних зборів або згідно з нормами закону, пояснює адвокатка.
— Важливою нормою є те, що нарахування мають бути зупинені з дати пошкодження або знищення майна, яка зафіксована в акті комісійного обстеження. Це означає, що якщо житло було зруйноване ще у 2022 році, але рахунки продовжували надходити, після набрання чинності законом ці «борги» мають бути анульовані, — говорить Діна Дрижакова.
Покроково: як припиняють нарахування
За словами адвокатки, не обов'язково щомісяця доводити постачальникам комунальних послуг, що будинок зруйнований. Механізм передбачає таку взаємодію:
- Органи місцевого самоврядування або військові адміністрації оглядають пошкоджений об'єкт. Дані про руйнування вносять до відповідних реєстрів. Наприклад, до Реєстру пошкодженого та знищеного майна.
- Влада повідомляє постачальників послуг, управителів і податкову про стан будинку. На основі цих даних нарахування припиняються автоматично.
Якщо ваше житло пошкоджене, переконайтеся, що ви маєте Акт комісійного обстеження. Саме цей документ є юридичною підставою для припинення нарахувань. Норми закону діють протягом усього воєнного стану та ще один рік після його завершення.
Чому Цукр про це пише
У Сумах та області майже після кожного обстрілу є пошкоджені будинки — і раніше їхні власники часто продовжували отримувати рахунки за комуналку, навіть якщо жити там неможливо. Юристка пояснює: до прийняття цього закону багато ВПО стикалися з «подвійною оплатою»: платили за оренду на новому місці й одночасно за управління будинком та опалення у зруйнованій квартирі. Новий закон усуває цю несправедливість.
Паралельно в березні Кабмін розширив умови програми страхування воєнних ризиків для бізнесу. Для підприємців із прифронтових територій, зокрема Сумщини, максимальну суму компенсації за пошкоджене майно збільшили з 10 до 30 мільйонів гривень.
/p/6/37/c498bf7705d8dfda1365dcbd91d5b376.png)





